RICHARD ADAMS
WSOY
1975, 414 sivua
Ruohometsän
kansan ensipainos julkaistiin Englannissa 41 vuotta sitten. Omasta sen lukemisestani
arvioin nyt kuluneen kolmisenkymmentä vuotta.
Kirjan
kirjoittaminen sai alkunsa, kun Richard Adams kertoili kanitarinoitaan kahdelle
tyttärelleen ja nämä patistelivat isäänsä kirjoittamaan tarinat kirjaksi.
Oma ensimmäinen kohtaamiseni
näiden kanien kanssa kannattaa mainita erityisesti siksi, että siinäkin
patistelijana oli tyttönen, noin kymmenen ikäinen, tähänkin blogiin
kirjoittavan Niilon Katja-tytär. Hänen syntyessään vuonna 1973 Adams oli juuri
saanut uunituoreena tämän esikoiskirjansa painosta.
Mikähän
satukirja lienee, arvelin aloittaessani Katjan mieliksi Ruohometsän kansan
vaiheiden seuraamisen, mutta nopeasti nämä pitkäkorvaiset kansalaiset ja
tapahtumat sieppasivat minut mukaansa.
Vilkaistessani
kirjailijan tietoja netistä, silmiini osui arvostelu, missä hänen
bestselleristään käytettiin nimeä ”Kanikirja” - ihan isolla alkukirjaimella.
Voi olla, että tällainen nimittely on hauska joidenkin mielestä, mutta minusta
näin hyvästä kirjasta, ja näin hyvännimisestä kirjasta, joku Kanikirja kuulostaa
suorastaan halventavalta. Eikä sitä muuta miksikään se, että tämä kriitikko
kehui kirjan – sanoi jopa yhdeksi parhaista lukemistaan.
Kanikirjaksi
nimittely toki sopisi Ruohometsän kansa -nimisen teoksen työnimeksi, jos sitä
käyttäisi kirjailija itse. Kirjahan kertoo villikaneista. Ne muodostavat
yhteiskuntia, niillä on nimet, ne puhuvat omaa kieltään, jonka kirjailija on
tulkannut meille ymmärrettäväksi. Kirjan ”henkilöillä” on runsaasti
muitakin ihmismäisiä ominaisuuksia, mutta kirjailija on pitäytynyt tiukasti
pitämään ne kaneina, villikaneina. Niitä ahdistelevat niin pedot kuin ihmiset,
ne taistelevat vallasta ihmisten tavoin, niillä on omat laumanjohtajansa ja
arvoasteikkonsa kuten kaikilla eläimillä – ainakin melkein kaikilla. Ne
kaivavat kuin kaniinit, syövät kuin kaniinit, pelkäävät ja pakenevat, nukkuvat,
seuraavat omaa päivänkiertoaan ja ajattelevat. Viime mainittuun villikaniinit
luonnossa ehkä eivät kuitenkaan kykene, vaan niitä ohjailee vaisto ja
takakäpälillä tapahtuva rummutus.
Ruohometsän kansaa on sanottu myös
fantasia-sankaritarinaksi, klassiseksi sellaiseksi, paitsi että pääosissa on
ryhmä villikaneja, jotka elävät omassa luonnollisessa ympäristössään, joilla on
oma kulttuurinsa, kielensä (Lapine), sananlaskuja, runoutta ja mytologiaa.
Kirja oli Richard Adamsin ensimmäinen
romaani. Siitä tuli myös hänen ylivoimaisesti menestynein kirjansa, vaikka sen
saamisessa julkaistuksi oli suuria vaikeuksia. Kustantamot hylkäsivät sen
peräti 13 kertaa ennenkuin yhden miehen, Rex Collingsin yritys otti sen
julkaistavakseen. Collings itse arveli itseään hulluksi hyväksyessään oudon
kirjailijan oudon mutta ”häikäisen rohkean ja intuitiivisen” kirjan, minkä
Lontoon suuret kustantamot olivat kerta toisensa perään hylänneet.
Julkaisemisen jälkeen kirjan suosio ei ole vuosikymmentenkään kuluessa
hiipunut, vaan siitä on tullut bestseller.
Lähes 25 vuotta myöhemmin Adams kirjoitti
menestysromaanilleen jatko-osan Ruohometsän tarinoita. Se on novellikokoelma,
eikä ole saavuttanut suosiota lukijoiden keskuudessa.
Ruohometsän
kansan on suomentanut arvostettu kääntäjä Kersti Juva. Itse kirjan
arvostuksesta ja vuosikymmenien kestävyydestä kertoo myös se, että
suomennoksesta on kutakuinkin suurennuslasin kanssa etsitty lapsukset ja
virheet, ja ne on luetteloitu. Minua ne eivät ole kummallakaan lukukerralla
tippaakaan häirinneet, enkä usko että montaa muutakaan. Hyvin harva nimittäin
lukee sekä alkuteoksen että käännöksen.
Kertomus
alkaa rauhanomaisen Sandlefordin kaniyhteisön ”näkijän”, johtajakani Pähkinän
pienikokoisen veljen Viikan vaistotessa vaaran ja vaatiessa yhteisön pikaista
muuttoa pois asuinalueeltaan. Osa yhteisöstä seuraa johtajaansa ja tämän
oikeana kätenä toimivaa voimakasta upseerikani Isopäätä.
Pian
uutta asuinseutua etsivä kaniiniryhmä houkutellaan ihmisten verottaman
naapuriyhteisön vieraiksi, mutta yhteisön hyväksymän alistuneen tilanteen
toteamisen jälkeen matka jatkuu.
Viimeistään
kirjan pääjakso, väkivaltaisen kenraali Ratamon johtamaan yhteisöön joutuminen,
tapahtumat siellä ja vapautumisen vaiheet, saavat lukijan aprikoimaan
muuttuisivatko asenteet, käyttäytyminen ja seuraukset lainkaan, jos kirjan
”henkilöt” eivät olisikaan kaniineita vaan ihmisiä.
Kirjastossa
Ruohometsän kansa on luokiteltu nuorisokirjaksi. Tässä olen melko jyrkästi eri
mieltä. Uskallan väittää kirjan puhuttelevan huomattavasti enemmän aikuisia
kuin nykyajan tekniikan mukanaan tuomiin sotiin ja avaruustaisteluihin
kiinnittyneitä nuoria.
Aivan
varauksetonta hyväksyntää kirja ei kriitikoilta ja kirjabloggareilta ole
saanut. En tiedä, onko syynä joidenkin mielestä kaniyhteisön jäsenien eli
ruohometsän kansan liiallinen inhimillisyys, ihmismäisyys. Pakottaako kirja
meidät katsomaan peiliin, niin yksilöinä, yhteisön jäseninä kuin kokonaisena
ihmiskuntana?
MATTI
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti