2. maaliskuuta 2012

Koko kadun kasvatti

MAEVE BINCHY
WSOY 2010, 363 sivua.

     Tämä on Maeve Binchyn viidestätoista suomennetusta kirjasta uusin. Binchy on minun ikäiseni (synt. 1940) irlantilainen kirjailija.

     Olen lukenut useita hänen aikaisempia teoksiaan. En tiedä, oliko niillä ja muillakin irlantilaisten kirjailijoiden kirjoilla, joita olen lukenut, vaikutusta siihen, että muutama vuosi sitten vuokrasimme viikoksi auton ja kiersin Mirjan ja ystäväpariskunnan kanssa Irlantia. Se oli hyvä matka ja opetti jotakin saaren historiasta ja nykymenosta. Ehkä tuo matka myös auttaa paremmin eläytymään kirjoihin, jotka sijoittuvat Irlantiin.

     Binchy kuvaa kirjoissaan tavallisten ihmisten selviytymistä arjen paineista. Hänellä on myötäelämisen kyky ja usko siihen, että elämän mutkilla on taipumus oieta. Vaikka hänen kerrontansa perustuu kuvitteellisiin ihmisiin ja tapahtumiin, pysähtyy joskus lukiessa miettimään, että näin voisivat asiat todellisuudessakin olla.
     Muistelen, että akaisemmissakin hänen kirjoissaan, kuten tässäkin, esiintyy aika paljon henkilöitä, joten pysyäkseen matkassa pitää välillä olla aika skarppina.

     Nämä Binchyn kirjat eivät saata olla Matin ja Eskon kirjoja, mutta mielestäni hänen tuotantoonsa kannattaa tutustua siitäkin huolimata, että minulla on varmaan mieheksi omituinen maku kirjojen suhteen. Olin eräässä keskustelussa, missä kerrottiin kirjoista. Paikalla oli, kuten tavallista, enimmäkseen naisia. He olivat aivan ihmeissään, kun sanoin lukevani paljon naiskirjailijoiden tuotantoa ja pitäväni niistä.
     Hyvää vaihtelua nämäkin Binchyn kirjat ainakin ovat vaikeaselkoisempien ja suuria ajatuksia sisältävien opusten välillä.

     NIILO

2 kommenttia:

  1. Äläpä huoli, Niilo, et sinä lainkaan erikoinen ole siinä, että luet paljon naiskirjailijoita. Olen minäkin niitä jonkin verran lukenut, ja hyviä ovat olleet.
    Tosin, onkohan sillä hyvyydellä jotakin yhteyttä siihen, että kenties useimpiin olen saanut lukuvinkin nimenomaan sinulta.

    Aloin oikein kelata, että mitä kaikki luettuja naisia niitä onkaan. Muistinvaraisesti listaan niitä tähän. Useimmilta olen lukenut enemmän kuin yhden kirjan, joten laitan esimerkiksi mukaan sen, joka tätä muistellessa tuli mieleen ensimmäisenä.

    Aino Kallas (Sudenmorsian); Gerda Antti (Hetki kerrallansa); Tamara McKinley (Perintöosa); Pirjo Tuominen (Villit vedet); parhaillaan menossa Laila Hirvisaari (Minä, Katariina); Rosamunde Pilcher (Simpukankerääjät); Katja Kettu (Kätilö); Rosa Liksom (Hytti nro 6); Anu Kaipainen (Kaihoja kukkuvat käet); Kyllikki Villa (Vanhan rouvan lokikirja); Eve Hietamies (Yösyöttö); jne, jne.

    Onhan noita siis tullut luettua, ja lisää tulee.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen blogi ja arviot! :)
    Jos kiinnostaa myös harrastelijamaiset tuotokset kannattaa vilkaista:
    http://vituperativesinners.blogspot.com/

    VastaaPoista