MIKKO RIMMINEN
Teos 2010, 339 sivua
Kahdenkymmenen sivun jälkeen aloin kysellä
itseltäni… Finlandia-palkinto 2010? Kuka silloin valitsikaan voittajan? Minna
Joenniemi. Ai hän? Kuka Minna Joenniemi? Toimittaja ja juontaja? Ahaa? Sen jälkeen
en enää kysellyt, vaan totesin ykskantaan: Vai niin.
Mieleen nousi vääjäämättä kirjasta blogiini
(27.11.2011) kirjoittaneen Sadun laittamaton toteamus:
”… se on kyllä aika toivotonta luettavaa. Ahdistun aina parin luvun
jälkeen kirjan päähenkilön Irman tekemisistä. Ja ihmisistä joita hän tapaa.
Surkeata, surkeata! Taidan jättää kesken koko tarinan. En löydä siitä mitään
kiinnostavaa. Toivon lukiessani etenevää kerrontaa, "meininkiä" tai
kunnon jännitystä, arkipäivän romantiikkaa saa olla ja salaperäisiä,
vaikeitakin ihmiskohtaloita.”
Läheskään kaikki eivät ole samaa mieltä, eivät
Sadun mutta eivät myöskään Minna Joenniemen kanssa. Itse kiikun suunnilleen
puolivälissä. Ehkä olisin jättänyt kesken, ellei kirja olisi ollut seuraavassa
lukupiirissä aiheena. Günter Grassin Rottarouvan jätin, vaikka olikin
nobelistin kirjoittama. Hän ei kuitenkaan saanut palkintoa kirjasta vaan
elämäntyöstään. Eikä Rimminen Nobelia.
Nenäpäivä on taas yksi niistä, joiden kanssa olen
auttamatta myöhässä – kolmisen vuotta. Se on samalla yksi niistä, jotka jakavat
mielipiteet melko suorasanaisesti pidän/en pidä -kategorioihin. Ja yksi niistä,
jotka ovat herättäneet runsaasti keskustelua. Eikä mitä tahansa keskustelua,
vaan mielenkiintoista, niin mielenkiintoista, että sekin on antanut aiheen
omaan tarkasteluunsa.
Penjami, kirjablogisti itsekin, on nimittäin
selaillut muiden blogistien arvioita ja koonnut niistä katsauksen, lukijoiden
paljastuksen – niinkö, joka tapauksessa yhteenvedon, oman arvionsa, kirjasta
kirjoitetuista. Sanon vielä kerran: mielenkiintoista, kannattaa katsoa:
Kirjablogien Nenäpäivä.
Jo bloginsa otsikossa hän toteaa, että kirja
paljastaa lukijansa.
Jotenkin tuli kirjoituksen kommentteja lukiessa
mieleen sellainenkin ajatus, ettei tämä Nenäpäivän riipiminen lopu ikinä.
Ainakin kirja on herättänyt.
Kun Penjami siteeraa muiden kirjoituksia, minä
puolestani siteeraan häntä. Vaikka en varsinaisesta olekaan Nenäpäivän (kirjan)
fanittaja, tässä asiassa on helppo olla samaa mieltä:
“Tänä vuonna (2010) ei Finlandia-voittajan
valinnassa mielestäni ollut epäselvyyttä. Jo pelkästään valitsijaa ajatellen
(olen seurannut Runoraatia silloin tällöin) Rimminen vaikutti varmalta
voittajalta. Mutta Nenäpäivän ansiotkin ovat kiistattomat.”
Hauskaa
vaiko säälittävää?
Nenäpäivää
voi pitää puhutteleva kirjana, jopa hauskanakin elämän suolasta ja pienistä
iloista kertovana, mutta vain riippuen siitä, miltä kannalta katsoo.
Kun
päähenkilö on ”poloinen”, Irma-poloinen, vähän sellainen ressukka, ovatko hänen
koheltamisensa, puhua mökeltämisensä, omituisilta tuntuvat valintansa
hauskoja? Vai säälittäviä? Kirjallisesti
luotuna henkilökuvana ymmärrettävää, mutta säälittävää.
Kirjan
hyvyys riippuu siitä, kumman tunteen se lukijassa herättää, miltä kannalta sitä
katsoo. Minä ilmoittaudun enemmän jälkimmäisen kannattajaksi.
Toinen
puoli, enemmänkin, meistä lukijoista on sitä mieltä, sellaisiahan me olemme,
poloisia, näinhän suuri osa meistä toimii ja käyttäytyy. Ihanko totta? Ei
taitaisi yhteiskuntamme kovin vakailla jaloilla seistä, jos näin olisi. Vaan
tiedä häntä, seisooko se nytkään.
Mutta
ei tässä vieläkään kaikki. Meidän pienessä 12 hengen Myllytien lukupiirissämme
Nenäpäivä jakoi mielipiteet kutakuinkin tasan kahtia. Toinen puoli piti
päähenkilö Irmaa poloisena, eikä hänen tempauksiaan lainkaan hauskoina. Yksi
jopa veti viivan koko kirjan yli: Nelonen!
Toinen
puoli ymmärsi kirjaa ja ymmärsi Irmaa, yksinäistä viisikymppistä, joka etsii
sisältöä elämäänsä.
En ole varma olenko lukenut muita kyseisen vuoden Finlandia-ehdokkaita vertaillakseni, mutta pidin tästä kuitenkin todella paljon! Irma oli toki välillä vähän ärsyttävä säälittävyydessään, mutta hei eiköhän meillä kaikilla ole heikot hetkemme ;) Pidin myös paljon ihmisistä kenen luona Irma kävi päivittäisillä visiiteillään.
VastaaPoista