TARHAPÄIVÄ
EVE
HIETAMIES
Otava
2012, 447 sivua.
Eve
Hietamiehen Tarhapäivä on luonteva jatko kaksi vuotta
sitten ilmestyneelle Yösyötölle. Hietamies jatkaa uudessa
kirjassaan tarinaa, jonka loppu jäi lukijan arvioitavaksi. Heti Yösyötön
tuoreeltaan luettuani arvelinkin sen saavan jatkoa ja vastauksen siihen,
saavatko sielujen sympatiaa toisiaan kohtaan tuntevat Antti ja Enni toisensa.
Yösyötössä
tarina kertoo nelikymppisestä isästä, joka yllättäen jää vastasyntyneen
poikalapsen yksinhuoltajaksi. Jatko-osassa eli Tarhapäivässä isä Antti Pasasen
huollettavaksi ja jo viisivuotiaaksi (”…ja kaksi kuukautta!”) yltäneen
Paavo-pojan seuraksi perheeseen ilmaantuu kolmas jäsen, leikkikentältä tutun -
ja läheisen ystävän - Ennin tytär Terttu.
Samanikäisten
lasten elämä soljuu päivä kerrallaan iloineen ja huolineen eteenpäin. Antti
Pasasen tielle sen sijaan ilmaantuu kumpare toisensa jälkeen, eikä kysymys on
ole sen kummallisemmasta asiasta kuin että Paavo on poika ja Terttu tyttö. Eikä
mikä tahansa tyttö, vaan itsetietoinen nuori naisen alku, joka jo tiedostaa,
että tytöt ovat lapsesta alkaen Tyttöjä ja pojat Poikia.
Terttu
alkaa kouluttaa Anttia ymmärtämään lastenhoitoa myös tytön kannalta. Heille
pitää olla tyttöjen vaatteet, aatteet, leikit ja lääkkeet. Kirjan takakannessa
asia ilmaistaan lyhyesti ja ytimekkäästi muutamalla sanalla:
”Terttu
alkaa itkeä.
-
Se on poikien lääkettä. Mä haluan tyttöjen lääkettä.”
Antti
on viisi vuotta kouluttanut itseään Paavon isäksi ja hoitajaksi. Nyt edessä
ovat tyttöjen vaatimukset, jotka kaikki ovat uutta hänelle – kaikki on opittava
kantapään kautta. Tosin kannustavia, mutta usein liian vähäeleisiä neuvoja hän
saa elinpiiriään lähellä olevilta kokeneilta nuorilta äideiltä ja lastentarhan
ohjaajilta. Reposen Annalla, rivitalon toisessa päässä asuvalla useamman
eri-ikäisen tytön äidillä, on kiperissäkin asioissa antaa, ellei suoranaista
ratkaisua, ainakin ensiapu Antin ongelmakysymyksiin.
Kuten
Yösyötössä myös tässä uudessa romaanissa tapahtumien käynnistämiseksi vaaditaan
tragedia. Paavon kohdalla se oli synnytyksen käynnistämä pojan äidin Pian
vakava sairaus, joka johti irrottautumiseen lapsesta. Tarhapäivässä Terttu
päätyy Antin ja Paavon huollettavaksi toisenlaisten tapahtumien seurauksena.
Yösyöttöä
ja Tarhapäivää on vaikea pitää toisistaan erillään, vaikka kumpikin on
itsenäinen romaani. Ne toimivat erillisinä luettavina, mutta muodostavat
luontevan yhtenäisen kokonaisuuden. Jälkimmäisen Hietamies tekee itsenäiseksi
lisäämällä siihen lyhyitä selittäviä jaksoja aikaisemmista eli Yösyötön
tapahtumista. Lukija ei jää ihmettelemään, vaikka ei olisi Yösyöttöä
lukenutkaan.
Itseni
kaltaista kirjallisuuden kuluttajaa hämmästyttää, mistä ihmeestä Hietamies on
onnistunut poimimaan näin suunnattoman määrän todellisen tuntuisia
lastenhoidossa esiintyviä tapahtumia ja kommentteja.
Sinänsä
pienet ja hauskat tapahtumat sähköistyvät onnistuneilla sananvalinnoillaan ja
lyhyillä lauserakenteillaan. Kirja ei pureskele asioita valmiiksi, vaan
lukijalle annetaan vastaus jopa yksisanaisin lausahduksin. Esimerkiksi Antin
toteama ”Niinkö!” on lukijalle kysymys, vastaus, toteamus tai arvailu, joka useammankin
kerran johtaa ajatukseen ”…on siinä kanssa mies…” tai ”…tyypillistä miehen
järjenjuoksua…”. Sen jälkeen lukija käsittelee asiaa oman mielikuvituksensa
varassa.
Yösyöttö
ja Tarhapäivä muodostavat aivan verrattoman ja ennen kaikkea hauskan kaksoisromaanin.
Pelkästään hauskuuden ja iloisten tapahtumien varaan Hietamies ei ole
kuitenkaan kirjakaksikkoaan rakentanut. Kuten totesin, molemmissa tapahtumien
taustalla on tragedia ja niiden jälkikaikujen seuraaminen puhuttelee varmasti
niin nais- kuin miespuolisiakin lukijoita.
Suosittelen
vilpittömästi ihmisille, jotka osaavat nauraa tai haluavat opetella nauramaan –
yhtä lailla miehille kuin naisille.
MATTI
YÖSYÖTTÖ
EVE HIETAMIES
Otava 2010, 383 sivua.
Yösyöttö on hauska ja helppolukuinen kirja. En muista aikoihin
lukeneeni näin hyvin juoksutettua kerrontaa. Kommelluksesta toiseen rientävän
nelikymppisen yksinhuoltajaisän elämänmuutoksen varaan rakennettu linnake
seisoo vankasti jaluksillaan ja etenee vääjäämättä kohti onnellista loppua.
Lopulta onnellisuus jätetään kuitenkin lukijan arvioitavaksi.
Tyhjän
päälle ja sanaleikkien varaan Hietamies ei rakennelmaa ole pystyttänyt, vaan
aihe ja asia ovat alati tärkeitä ja ajankohtaisia. Toisaalta kirjassa ei ole
alusta loppuun kantavaa juonta, on vain pelkkiä sivujuonteita, jotka syntyvät
joka aamu, täyttävät päivän, lakkaavat leikkipuistosta poistumiseen tai
iltapuhteisiin ja ilmaantuvat sivuille taas seuraavana päivänä.
Yösyöttö
on niitä harvoja kirjoja, joissa ensimmäinen sadan sivun turha höpinä on
jätetty kirjoittamatta ja siirrytään suoraan asiaan. Ihailenkin kirjan
rakennetta sekä jännitettä, joka luodaan ensi sivuilla ja kestää alati
lisääntyvänä loppuun asti.
Kirja
kuuluu sarjaan ”luettava kerralla alusta loppuun”. Toisaalta olisin varmaankin
jättänyt lukemisen sikseen, ellei Hietamies oli antanut henkilöilleen niin
osuvia ja puhuttelevia lisänimiä. Ne toimivat ja olivat kuin kuorrutus kakun
päällä. Mutta, mutta… ilman niitä ilman niitä kysymyksiä lentelisi ilmassa;
kuka se nyt olikaan, ai, oliko Julia se…, niin, Anna on se naapuri…?
Kuten
sanottu, Yösyöttö on hauska ja helppolukuinen. Mutta ei pelkästään hauska,
sillä hauskuudella on aina myös kääntöpuolensa. Ennen kuin päähenkilö Antti
Pasasesta tuli yksinhuoltajaisä vastasyntyneelle pojalleen, oli kirjailijan
kerrottava vastaus kysymykseen: Miksi?
Näin
merkittävän elämänmuutoksen syntymiseen tarvittiin tragedia. Aluksi se oli
”koska vaimo hyppäsi Naistenklinikan edessä taksiin ja ajoi pois”, mutta pian taustalta
paljastui vakava sairaus. Siihen liittyen kirjassa on myös murheellisia
jaksoja, ei kuitenkaan niin paljon eikä niin pitkiä, että työntäisivät kirjan
perusilmeen eli huumorin sivuosaan.
Sekä
syvälliset elämän murheet että päivittäiset hauskuudet Hietamies piirtää
tavalla, mistä lukija ei pääse irti. Jokainen sana ja jokainen tapahtuma on
seurattava loppuun asti. Tapahtumat eivät vyöry eteenpäin, vaan etenevät
hiljalleen asioilla, joita nuoret äidit oikeassakin elämässään kokevat ja
kanssakäymisessään käsittelevät.
Hietamies
ja hänen henkilönsä eivät väännä rautalangasta kaikkea valmiiksi lukijalle,
vaan jättävät tämän Antti Pasasen lailla toteamaan ja oivaltamaan. Hyvä kirja
saa lukijan ajattelemaan.
MATTI
Yösyöttö on erittäin viihdyttävä kirja ja sitä lukiessa meinasi aamu tulla. Aihe on mukaansa vetävä, vaikka omista vauvamuistoista on jo aikaa.
VastaaPoistaMiehen avuttomuus monissa naisille selvissä asioissa, ja niistä selviytyminen sekä hiekkalaatikolle uskaltautuminen äitien joukkoon sai hymyn huuleen.
Hauskoja olivat myös Antin huomiot nuorista äideistä ja hänen heille antamansa nimet: Julia-Kauppakassi Linda-Väsynyt, Jannika-Pinkki,Pihla-Puolukka, Nelli-Tupperware.
Myös miehen tunteita, jaksamista ja turhautumista kuvataan hyvin.
Vaikka kirja ei mikään sivistyneistöromaani olekaan, ainakin minä viihdyin sen parissa. Se kai kirjan tarkoitus onkin, että lukija pitää siitä.